KETAGIHAN KAFEIN KETIKA HAMIL : ADAKAH BAHAYA ?


amboi .. tajuk!

mommy rasa tajuk ni penting sangat untuk preggy mommy..salah seorangnya ialah mommy sendiri pun terjebak dengan ketagihan ini sekarang .. OMG

jom hari ni mommy nak share tentang KAFEIN & KEHAMILAN



Adakah saya perlu berhenti mengambil kafein memandangkan kini saya hamil?

Anda tidak perlu berhenti mengambil kafein, tetapi anda mungkin mahu mengurangkannya. Jika anda mengambil terlalu banyak kafein, bayi anda mungkin lahir kecil daripada sepatutnya. Bayi yang dilahirkan kecil berisiko lebih tinggi mengalami masalah kesihatan ketika dilahirkan dan hari-hari seterusnya. Ada juga kemungkinan bahawa tahap kafein yang tinggi boleh menyebabkan keguguran. Satu kajian menunjukkan bahawa tahap kafein yang sedikit pun mungkin mempunyai kaitan dengan keguguran. 

Pakar mencadangkan wanita hamil mengambil tidak lebih daripada 200mg kafein sehari. Ini bersamaan dengan dua cawan besar kopi atau empat cawan kecil teh atau lima tin minuman kola sehari. 

Apakah kesan sebenar kafein pada badan saya?

Kafein ialah sejenis stimulan. Ia meningkatkan denyutan jantung dan metabolisme, dan ini boleh menjejaskan bayi anda yang sedang berkembang. Walaupun begitu, sedikit stres pada bayi, seperti apa yang bayi anda rasakan selepas anda minum secawan kopi, tidak membahayakannya. Ia serupa dengan apa yang berlaku apabila anda meluru masuk ke dalam bas, satu lagi situasi yang meningkatkan denyutan jantung dan metabolisme seketika. 

Sesiapa yang kerap minum kopi tahu bahawa mereka boleh jadi ketagih dan jika terlalu banyak boleh menyebabkan insomnia, keresahan dan sakit kepala. Ia juga bersifat diuretik, iaitu ia membuatkan anda perlu sering membuang air dan ini boleh menyebabkan badan anda kehilangan air dan cecair lain yang kesemuanya perlu untuk mengekalkan kesihatan anda semasa hamil. 

Teh dan kopi juga boleh menjejaskan keupayaan badan menyerap zat besi jika anda meminumnya semasa makan atau dalam masa sejam selepas waktu makan. 

Apakah makanan dan minuman yang mengandungi kafein?

Kafein terkandung dalam kopi, teh, minuman kola dan coklat. Sesetengah ubatan-ubatan di pasaran termasuk pil sakit kepala dan selsema, ubat tahan mengantuk dan ubat alahan juga mengandungi kafein. Sentiasa dapatkan nasihat ahli farmasi sebelum anda beli ubat-ubatan di pasaran dan jangan lupa maklumkan bahawa anda sedang hamil. 

Hakikatnya, jumlah kafein dalam secawan kopi dan teh berbeza-beza bergantung kepada samada kopi itu ditumbuk atau daun teh itu direndam atau adakah ia kopi atau teh segera. Ia juga bergantung kepada kepekatannya. Kola dan minuman-minuman lain juga berbeza kandungan kafeinnya. Lihatlah senarai di bawah untuk mengetahui purata jumlah kafein dalam beberapa jenis makanan dan minuman. Anda mungkin terkejut bagaimana mudahnya anda boleh mendapat kafein dalam dos tinggi. 

  • 1 cawan besar kopi segera = 100mg
  • 1 cawan kecil kopi segera = 75mg
  • 1 cawan kecil kopi dibru = 100mg
  • 1 cawan kecil teh = 50g
  • 1 tin minuman kola = 40mg
  • 1 tin minuman tenaga = 80mg
  • 1 x 50g kepingan coklat biasa = sehingga 50mg
  • 1 x 50g kepingan coklat susu = sehingga 25mg

Ingatlah bahawa kandungan kafein dalam espreso dan espreso berasaskan kopi seperti kapucino dan late adalah bergantung kepada kedai yang menjualnya. Satu kajian menunjukkan bahawa tahap kafein berbeza daripada 50mg setiap espreso di satu kedai kepada setinggi 300mg bagi setiap espreso di kedai lain. 

Sebagai jalan selamat, saya ingin berhenti mengambil kafein. Ada tip-tip tertentu?

Anda mungkin dapati deria rasa anda yang akan membantu. Ramai wanita mendapati keinginan untuk minum secawan kopi terhenti semasa trimester pertama apabila deria rasa mereka berubah dan loya boleh berlaku. 

Selain itu, untuk mengurangkan jumlah kafein dalam minuman panas anda di rumah, rendamnya sebentar sahaja. Jika anda gemar minum teh Earl Grey, merendamnya selama satu minit berbanding lima minit mengurangkan jumlah kafein sebanyak separuh. Sesetengah pengeluar teh kini menawarkan teh hitam tanpa kafein atau teh hijau

Walaupun teh herba biasanya tidak mengandungi kafein, pastikan anda membaca senarai bahan-bahan di dalamnya. Anda mungkin mahu mengelakkan jumlah kafein yang tinggi dan juga sesetengah herba dan perasa yang mungkin tidak selamat diambil semasa hamil. 

Jika anda penggemar kopi atau minuman kola, berhenti mengambil kafein bukan perkara mudah. Untuk meminimakan simptom-simptomnya, yang termasuk sakit kepala, keletihan, lemah badan dan mengantuk, lakukannya secara beransur-ansur. Kurangkan sebanyak setengah cawan setiap hari. Anda juga boleh cuba tukar daripada kopi yang dibru segar kepada kopi segera. 

Jika kopi memuaskan keperluan emosi anda, contohnya sebagai masa rehat atau sebagai ritual pagi atau penamat kepada hidangan makanan, anda boleh menukarkannya kepada secawan kopi atau teh tanpa kafein. Jika anda teringinkan minuman kola sejuk, belilah yang tanpa kafein sekali-sekala atau lebih baik lagi, cubalah segelas air mineral dengan sedikit kordial limau. 





RADIANT 4 SHAKLEE : SET SUPER GORGEOUS!


assalamualaikum semua

Ramai yang bertanya kakyong,apa itu RADIANT 4 ?
Kalau korang nak tahu,ni adalah set untuk korang jadi Super Gorgeous

Sebab ?
Dalam set ni,korang boleh maintainkan kesihatan luaran dan dalaman!

Ada 4 item utama dalam set ini.Jom kita cekidaut!





1. Bina sel dengan protein terbaik :

Badan dihasilkan dari protein dan dengan itu, untuk memiliki kulit yang sihat berseri, pengambilan protein yang mencukupi adalah penting kerana ia:
  • Membekalkan asid amino yang penting, yang tidak dihasilkan oleh tubuh anda untuk fungsi kulit yang optimum.
  • Menyokong pengeluaran sel-sel kulit yang sihat.
  • Terlibat dalam pemulihan serta pembaikan sel dan tisu kulit.
  • Menghasilkan hormon yang sihat dan enzim penting untuk kulit.
  • Menyokong pengeluaran asid amino glutation yang membantu melindungi sel-sel kulit dari kerosakan akibat cahaya matahari.

2. Lindungi kulit dari radikal bebas dengan Vitamin C !

Vitamin C, yang bertindak sebagai antioksida menggalakkan penghasilan kulit yang sihat dengan meneutralkan kerosakan disebabkan oleh radikal bebas. Walaubagaimanapun, badan kita tidak berupaya untuk menghasilkan vitamin C dan pengambilan vitamin C membantu untuk :
  • Mengurangkan kedutan, melegakan kulit yang kering dan kasar.
  • Menggalakkan penghasilan kolagen dan regenerasi kulit.
  • Membantu dalam penyembuhan luka.
  • Mempertahankan kulit daripada radikal bebas.

3. Tingkatkan Keanjalan kulit dengan Collagen Powder 

Kolagen adalah struktur penting untuk kulit anda. Ia mengekalkan keanjalan kulit anda dan menghalangnya daripada berkedut, berparut dan menjadi kendur. Berita baiknya adalah badan anda boleh menghasilkannya sendiri.

Walau bagaimanapun, apabila usia semakin meningkat, jumlah kolagen yang dihasilkan semakin berkurangan, ianya akan mendedahkan anda kepada risiko kulit berkedut dan kendur. Katakan tidak kepada tanda-tanda penuaan ini dan mulakan pengambilan kolagen sekarang untuk;
  • Kulit yang lebih anjal.
  • Mengurangkan kedutan.
  • Kulit yang lebih lembut, lebih padat.
  • Mengurangkan parut

4. Kekalkan kelembapan kulit anda

Kulit yang sihat bergantung pada jumlah asid lemak pada bahagian kulit terutamanya, asid gamma-linolenic (GLA). 

Asid lemak ini berperanan penting untuk mengekalkan kelembapan kulit dan juga:
  • Mengurangkan gatal dan kulit yang bersisik.3
  • Mengekalkan kelembapan kulit.
  • Melawan keradangan


Bulan ni ada tawaran RADIANT 4

ESP
SUSTAINED RELEASE VITAMIN C
COLAGEN POWDER
GLA COMPLEX

Dengan setiap pembelian set ini korang layak dapat :

RM60.00 ( RM20 x 3 ) e-discount Vouchers & Paper Bag!


ANDA NAK DAPATKAN PRODUK SHAKLEE DENGAN HARGA LEBIH MURAH?
DAFTAR AHLI SHAKLEE HARI INI & ANDA BOLEH JIMAT 15-25% DARI HARGA BIASA.
Ketahui bagaimana anda juga boleh jana extra side income setiap bulan dengan hanya consume produk shaklee. Daftar ahli shaklee hari ini, kami akan tunjukkan caranya.
Jangan Tunggu Sampai Esok…
DAFTAR SEKARANG!

Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 

Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

KELEBIHAN VIVIX SHAKLEE


Assalamualaikum & salam sejahtera
Selamat tahun baru 2016 mommy ucapkan kepada semua readers setia blog ini.Semoga tahun 2016 menjanjikan segala yang terbaik untuk kita semua

Hari ni mommy nak share mengenai kelebihan VIVIX





Vivix untuk kencing manis:

Resveratrol di dalam Vivix membantu menghalang rintangan insulin yang membuatkan badan menjadi kurang sensitif pada kesan hormon yang berfungsi mengurangkan gula dalam darah ini iaitu insulin. Rintangan insulin merupakan penyebab kepada kencing manis.
Testimoni pelanggan saya sendiri:
“mak saya makan vivix dia kata bagos…gula dalam darah 5 @ 4 je...sebelum ni belas2..hr tu test makan durian tapi tetap maintain, makan 11 ulas katanya”


Vivix untuk stroke

Resveratrol di dalam vivix membantu mengurangkan inflamasi, mengelakkan pengoksidaan kolestrol jahat dan menjadikan ianya sukar untuk platlet untuk bercantum dan membentuk darah beku yang menyebabkan penyakit jantung.
Testimoni seorang pengguna di bawah:
“Alhamdulillah, arini ma kesayangan dan dah boleh jalan sendiri, baru 7 hari mengambil vivix dari shaklee setelah ma diserang stroke pada 9/10/2012 yang lalu”



Testimoni mak mertua:
“mak mertua saya kena mild strok, alhamdulillah, dlm 3 hari minum vivix, dah boleh bangun katil sendiri



Vivix untuk menurunkan darah tinggi

Resveratrol dalam vivix juga membantu menyelesaikan tekanan darah tinggi (hypertension) melalui beberapa mekanisme. Ia menurunkan keradangan sel ke dalam dinding pembuluh darah dan menaikkan kemampuan pembuluh darah tersebut untuk bertindakbalas dengan perubahan dalam tekanan darah. Tambahan lagi, resveratrol sudah dikenalpasti baru-baru ini untuk menurunkan ketegangan pembuluh darah dan otot jantung yang menyebabkan  hypertension berlaku. Resveratrol juga bertindak didalam sel otak untuk menaikkan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor pemakanan atau hormon.
Testimoni pengguna untuk ayahnya:
vivix memang terbaik utk darah tinggi….Alhamdulillah belum habis sebotol tekanan darah dah normal”


Vivix untuk menghilangkan migrain

Resveratrol dalam vivix mampu menghapuskan H Pylori (iaitu nama saintifik yang boleh menyebabkan migrain) melalui agen keradangan yang dipanggil interleukin-8
Testimoni pelanggan saya sendiri:
“nk order vivix...migrain dh x de..”


Vivix untuk menyokong kesihatan sendi (atau arthritis)

Resveratrol di dalam Vivix shaklee mampu mengubah protein catabolism dan fungsi sendi, dan menghalang stress pengoksidaan dan pembentukan sel mati sendi dan tulang. Secara asasnya,Resveratrol menjaga kekuatan dan ketahanan sendi. Kajian mendapati bahawa Resveratrol menaikkan ketahanan sendi dengan meningkatkan komponen penghasil tenaga di dalam sel sendi dipanggil mitochondria.
Testimoni ibu pengguna:
“biasanya bangun pagi mak selalu komplen sakit2 kaki dan sendi tp sejak makan vivix mak dah x rasa sakit2 lagi dah..”


Vivix untuk menjadikan anda 25 tahun lebih muda

Kajian mendapati bahawa Resveratrol mampu mengaktifkan DNA SIRT1 iaitu mekanisma biologi yang mampu memelihara badan daripada kesan bahaya dan penyakit2 usia.
Testimoni pengguna:
“Husband amalkan hampir setahun setelah puas dipaksa..perubahan yang paling ketara, muka dia makin muda org kata..Tahun ni umur 40 tp ramai tegur ingat dia umur awal 30-an. Agaknya sbb kulit muka jd lebih fresh, merah2 x pucat berminyak cam dulu”

Vivix untuk kanser

Resveratrol menghadkan penyebaran sel kanser dan membentuk proses pembunuhan sel kanser (dipanggil sebagai apoptosis).
Apoptosis, (Berdasarkan laporan pada 26 Julai 2008) merupakan komponen yang mampu melindungi sel daripada ‘deoxycholate’, iaitu merupakan sejenis garam yang menyebabkan kerosakan sel dan menyebabkan penyakit. Resveratrol dalam Vivix mampu mengelakkan daripda pembentukan sel mati dan agen pemusnah ‘deoxycholate’ .Resveratrol mampu membetulkan semula selular yang sudah rosak yang menjadi penyebab kanser.
Testimoni pengguna:
“Adik ipar consume vivix selama sebulan..kemudian hasil check up mendapati dia telah bebas daricancer…”




Vivix untu mengecutkan tiroid

Kesan Resveratrol dalam Vivix dalam pembentukan sel kanser tiroid mampu membantutkan pertumbuhan sel tiroid sebanyak 12% jika mengambil 50ml Resveratrol.
Testimoni pelanggan saya yang beli vivix untuk adiknya:
Vivix ada beli mmg ok..Tiroid adik pun da kurang..bengkak d leher nya da kurang da…hari tu scan result pun da ok..”


Vivix Memudahkan perokok berhenti merokok

Vivix membuatkan rasa rokok jadi tidak sedap seperti hempedu.
Testimoni anak kepada ibu yang merokok:
“awal minggu lepas saya poskan VIVIX kat mak saya..dia kata rokok terasa PAHIT MACAM HEMPEDU!!”

Vivix untuk menghilangkan resdung

Kajian makmal mendapati bahawa  resveratrol dalm vivix mampu menjadi pilihan pemulihan yang melibatkan steroid untuk merawat simptom, perubatan antimicrobial yang kadang-kadang pembedahan pun tidak boleh lakukan untuk menghilangkan sinus atau resdung.
Testimoni pelanggan:
“lepas makan vivix lebih kurang 10 suapan badan kurang penat..segala simptom resdung nampak berkurangan”