BAGAIMANA NAK HILANGKAN STRETCH MARKS???





PROSES kehamilan lazimnya membawa banyak perubahan sama ada dari segi emosi mahupun fizikal pada wanita. Kebanyakan perubahan itu bersifat sementara yang hilang selepas melahirkan anak terutama dari segi emosi.

Namun ada juga perubahan yang kekal dan sukar untuk dihapuskan seperti kesan parut rekahan kulit atau lebih dikenali sebagai stretch marks terutama di bahagian perut. Parut berlaku disebabkan ketika hamil kulit perut akan meregang dan pecah-pecah berjalur yang meninggalkan tanda tidak seronok dipandang.

Perunding Obstetrik & Ginekologi di Kuala Lumpur Fertility Centre, Dr. Helena Lim Yun Hsuen berkata, keadaan itu adalah perkara biasa dan ia berlaku pada kebanyakan wanita hamil. Katanya, dianggarkan antara 75 peratus hingga 90 peratus wanita mengalami rekahan pada kulit perut semasa mengandung.

"Kebiasaannya rekahan mula kelihatan pada trimester kedua atau ke tiga. Bermaksud ia mula muncul pada bulan keempat atau kelima. Ketika itu kandungan semakin besar membuatkan tahap regangan juga semakin tinggi," jelasnya.

Bagaimanapun menurut Dr. Helena, kemunculan rekahan juga bergantung kepada beberapa faktor berbeza seperti jenis kulit, keturunan, pemakanan dan penghidratan kulit. Katanya, sesetengah wanita mengalami masalah itu dengan teruk apabila parut rekahan kulit menjadi sangat nyata dan lebih ketara apabila usia kehamilan semakin meningkat.

"Keadaan ini memang sukar dielak, kerana rekahan pada kulit perut ini disebabkan oleh dua faktor. "Pertama, perubahan hormon ketika hamil yang menyebabkan tisu di bawah kulit menjadi lemah dan keduanya pertumbuhan dan pembesaran rahim meregangkan tisu di bawah kulit serta menyebabkan keadaan kulit perut pecah," ujarnya.

Namun katanya, wanita tidak perlu risau kerana mereka boleh mengatasi masalah yang dihadapi ketika hamil itu. Simptom-simptom rekahan jelasnya, boleh dielakkan dengan menyapu minyak seperti minyak zaitun dalam dua tiga kali sehari dari mula hingga ke akhir kehamilan.

Tetapi katanya, ia bukanlah membuahkan hasil 100 peratus dalam mengelak kesan parut itu. Namun, selepas kelahiran bekas parut akibat stret ini menjadi kurang sedikit. Sumber

Apa itu Stretch Mark?

Stretch mark atau tanda regangan adalah guratan kulit berpola memanjang tidak beraturan. Garis-garis tersebut bervariasi panjangnya dari beberapa milimeter sampai belasan centimeter. Sebagaimana diketahui, kulit terdiri dari tiga lapisan utama iaitu Epidermis, Dermis dan Subkutis atau hipodermis.

Stretch mark terjadi ketika lapisan dermis teregang melebihi daya fleksibilitasnya dalam waktu singkat. Akibatnya, dermis pecah sehingga membentuk stretch mark. 

Stretch mark sebenarnya hanya kerutan kulit, hanya lapisan dermis yang terpengaruh sedangkan lapisan epidermis di atasnya tetap utuh.

Stretch mark dapat hadir di mana saja pada tubuh Anda, tetapi yang paling lazim adalah di tempat-tempat di mana lemak tersimpan atau di bagian kulit yang sering teregang. Tempat yang paling umum adalah perut (terutama dekat pusar), payudara, lengan atas, lengan bawah, punggung, paha, pinggul dan pantat. Selain mengganggu penampilan,stretch mark tidak berisiko kesihatan.

Apa pula penyebab Stretch Mark?

Stretch mark biasanya disebabkan oleh pembesaran tubuh yang membuat kulit meregang. Biasa ibu-ibu yang hamil akan mendapati Stretch Mark dikawasan perut apabila perut semakin membesar. Selama kehamilan, dinding perut meregang untuk menampung rahim yang membesar. Stretch mark biasanya mulai terbentuk di trimester kedua kehamilan pada sekitar 50% ibu hamil.

Bagaimana untuk mengatasinya?




ESP (Soy Isolate Powder)

kerana ESP adalah PROTEIN... diet KEKURANGAN PROTEIN boleh menyebabkan KEKURANGAN KOLAGEN...Kolagen bersama-sama keratin menjadikan kulit kuat dan anjal dan secara tak langsung membantu mengurangkan kedutan (stretch mark)… Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun. Kesan pengurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan !

Jom kita tengok testimoni pengguna ESP yang hilangkan stretchmarks mereka :









Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

Post a Comment

2 Comments

  1. Alhamdulillah setakat ini saya tiada stretch marks langsung... terima kasih di atas perkongsian ini...

    ReplyDelete