Keputihan dan Shaklee


Apakah itu Keputihan?

Keputihan adalah gabungan cecair dan sel-sel (lendir) yang keluar berterusan melalui faraj anda. Fungsi cecair yang keluar dari faraj itu adalah untuk membersihkan dan melindungi vagina. Warna dan kepekatan keputihan itu berbeza – dari putih dan melekit kepada lutsinar dan berair di antara tempoh haid anda – kira-kira bersamaan dengan peringkat kitaran haid anda.

Sedikit jumlah cecair yang keluar adalah normal. Walau bagaimanapun, jika keputihan anda mempunyai bau yang luar biasa dan rupa, atau diiringi dengan gatal-gatal atau sakit, ia boleh menjadi tanda bahawa ada sesuatu yang tidak kena. (mayoclinic.com)
Pemakanan juga menyumbang kepada terjadinya keputihan. Mengikut petua tradisi orang tua, wanita yang mengalami keputihan yang teruk dinasihatkan untuk menjauhi timun, nenas dan sengkuang. Tetapi bukanlah tidak boleh makan langsung, cuma kena KURANGKAN sahaja.

Jenis-jenis warna  Keputihan

Putih: Pekat, keputihan yang berwarna putih  adalah biasa pada awal dan akhir kitaran haid anda. Keputihan ini adalah normal dan tidak diiringi dengan kegatalan. Jika anda mengalami kegatalan, ini menunjukkan terdapatnya jangkitan yang disebabkan oleh yis.

Jelas (lutsinar) dan elastik: Ini adalah petanda bahawa itu adalah hari subur anda.

Jelas (lutsinar) dan berair: Berlaku pada masa di luar haid anda dan boleh menjadi banyak  terutamanya selepas bersenam.

Kuning atau Hijau: Menunjukkan jangkitan, terutamanya jika pekat atau clumpy seperti keju kotej atau berbau busuk.

Kecoklatan: Boleh berlaku sejurus selepas haid, dan ia hanya “membersihkan” faraj anda. Darah lama memang  kelihatan perang.

Tompok Darah / Kecoklatan: Ini mungkin berlaku apabila anda alam tempuh ovulasi / pertengahan kitaran. Kadang-kadang di awal kehamilan juga, pada hari haid sepatutnya datang,  anda mungkin mengalami discaj tompok darah atau dicaj berwarna coklat. Jika anda mengalami keadaan dan anda telah mengadakan hubungan seks tanpa menggunakan perancangan kelahiran, anda perlu segera melakukan ujian kehamilan. (www.pamf.org)

Shaklee menawarkan dua produk yang bagus untuk mengatasi masalah ini ; 
Alfalfa Complex dan GLA Complex.

Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien.  Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi.  Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi.


Jika anda mengalami keputihan yang sangat teruk, saya syorkan supaya tambahkan GLA Complex dalam diet anda. Ia membantu menstabilkan hormon anda sekaligus mengurangkan keputihan. Secara ringkasnya, GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.




Harga Alfalfa Complex : RM 53.75 (kecil), RM 97.50 ; 
Harga GLA Complex : RM 91.25 (untuk penggunaan selama 2-3 bulan) 
Nak murah lagi ??
Boleh...hubungi saya sekarang

Baca lagi KESAN KEPUTIHAN

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care


Post a Comment

0 Comments