CARA BERKESAN UNTUK HILANGKAN EYE-BAG / MATA PANDA

9:22 PM yong norliza 3 Comments




Adakah anda mengalami masalah seperti cik GAGA di atas?? Eheh,gurau manja tengahari..Hari ni mommy nak berEntry mengenai lingkaran bawah mata.Ada yang sebut dark circle,ada cakap mata panda,ada pulak yang kata eye-bag.Apa-apa pun tak pa mak jemah oit..yang penting benda ni semua orang tak nak..pendek kata rimas dan meluat kalau ada kat bawah mata tu,kan?

Tapi, ada juga sesetengah individu yang tak pedulikan hal ini langsung, hehe ikut suka la mata masing-masing kan...Tapi bagi yang sering mementingkan penampilan diri, masalah lingkaran hitam ni sikit sebanyak merisaukan anda. Betul tak?

Lingkatan hitam ini terjadi apabila anda kekurangan darah atau kurang tidur, maka wajah tampak pucat dan muncul lingkaran gelap di sekeliling mata. Faktor keturunan juga dapat menyebabkan timbulnya lingkaran hitam.

Punca Lingkaran Gelap Bawah Mata

1. Keturunan
Ketipisan kulit di sekitar mata berbeza pada setiap orang, biasanya hal ini disebabkan kerana keturunan. Semakin tipis kulit seseorang, maka semakin nampak jelas bayang-bayang hitam di bawah mata.

2. Alergi
Akibat mata yang gatal kerana alergi, orang akan cenderung menggosok kulit di sekitar mata. Hal ini akan membuat darah memenuhi pembuluh-pembuluh di bawah mata, yang akan membuatnya nampak gelap. Beberapa alergi pada makanan juga menyebabkan lingkaran hitam ini. Pencegahan terhadap alergi dan membiasakan diri tidak menggosok mata perlu diingat untuk anda yang memiliki alergi pada mata.

3. Keletihan
Kurang tidur atau keletihan yang berlebihan akan membuat mata bekerja lebih keras sehingga pembuluh-pembuluh darah di sekitar mata juga lebih aktif dan terlihat sebagai bayang-bayang hitam di bawah kulit mata. Rehat dan tidur yang cukup adalah penyelesaian yang paling baik.

4. Usia
Seiring dengan bertambahnya usia, kulit akan kehilangan kolagen yang membuatnya menjadi lebih tipis dan tembus pandang. Dengan demikian bayang-bayang gelap akan semakin nampak. Perawatan untuk meremajakan kulit akan mengurangi lingkaran hitam yang muncul akibat usia.

5. Anemia
Kekurangan zat besi yang merupakan tipe paling umum dari anemia, juga boleh  menyebabkan bayang-bayang hitam ini. Pada masa kehamilan dan menstruasi kulit akan menjadi lebih pucat karena kekurangan asupan zat besi dan hal ini menyebabkan pembuluh-pembuluh darah di bawah mata lebih jelas terlihat sebagai bayang-bayang hitam. Pengambilan supplement zat besi atau penambah darah akan mengatasi masalah ini.

Rawatan Untuk Lingkaran Gelap Bawah Mata

1. Krim, masker, pelembab
Agar mata selalu sihat, indah dan tidak berkerut sebelum waktunya, tidak ada jalan lain kecuali merawatnya secara teratur dan sejak mula dengan cara pelembaban. Kulit sekeliling mata sebaiknya diberi pelembab yang mengandung bahan-bahan yang dapat mengurangi penguapan air yang berlebihan dari kulit, misalnya yang mengandung asam hialuronat atau kolagen. Anda bolehlah mengamalkan mask daripada Collagen Powder Shaklee bersama plain yogurt.

2. Urutan
Senaman, beberapa ahli kecantikan menganjurkan untuk melakukan senaman khusus otot di sekitar mata yang berguna untuk merangsang aliran di sekitar mata. Caranya, dengan jari tengah lakukan pengurutan dari bahagian tengah kelopak mata ke arah luar, kemudian bergerak ke sudut mata bahagian dalam. Lakukan pengurutan serupa untuk kelopak mata bahagian bawah. Terakhir, urut pangkal hidung dari atas ke bawah. Lakukan sebanyak 5 kali.

3. Pemakanan
Amalkan vitamin, selain melakukan perawatan dari luar, perawatan dari dalam pun perlu dilakukan. Vitamin C dos tinggi sangat baik untuk mata kerana akan membantu pembentukan kolagen yang merupakan bahan untuk mengurangi proses pigmentasi di sekeliling mata. Bolehlah mengamalkan Vitamin C daripada Shaklee yang sustained release. Begitu juga dengan Vitamin A yang berguna untuk mempertajam mata.

Oleh kerana itu agar kulit sekitar mata tidak cepat berkerut dan bayangan hitam tak selalu muncul, perlu dilakukkan perawatan khusus baik itu dengan perawatan alami ataupun moden.

Apa yang Shaklee boleh bantu anda ??




1. ESP

Untuk pengetahuan,kesemuanya anda boleh jadikan sebagai masker..Memang sempoi kann?

Jom kita lihat testimoni pengguna ^^













Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 


Norliza Binti Othman 

Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

3 Comment:

ssh kalau ade eyebeg huhu

yong norliza said...

:) kan...

sha dhira said...

shad merupakan salah seorang yg ada eyebag, keletihan + anamia.. huhu..
entry yg nice kak. tq sharing2.. shad makan vit c :D