INFO SETIAP WANITA WAJIB TAHU : APA ITU PCOS??





PCOS sangat sinonim dengan pasangan tidak dikurniakan zuriat setelah sekian lama berkahwin (1 tahun ke atas). Kepada anda yang dibelenggu dengan PCOS, usah risau. Shaklee telah membuktikan, pesakit PCOS juga boleh hamil. Usaha dan tawakal menjadi kunci utama. InsyaAllah.

Apa itu PCOS (Polycystic Ovary Syndrome)?

Dalam ovari normal, folikel akan matang dan membebaskan telur (ovum) melalui tiub fallopio dan seterusnya bergerak ke rahim apabila disenyawakan. 

Ovari yang mempunyai masalah PCOS mempunyai banyak folikel telur yang tidak membesar dan tidak matang. Folikel ini tidak terovulasi (melepaskan telur), maka telur tidak boleh disenyawakan.

Apabila ovulasi tidak berlaku, maka hormon progesterone juga tidak akan dilepaskan. Tanpa hormon progesteron, kitaran haid wanita penghidap PCOS menjadi tidak menentu malah ada yang langsung tidak haid.

Jom tengok gambar bagi jelas sikit.



perbezaan antara ovari normal dan PCOS



ini adalah contoh folikel yang mengeluarkan telur matang dalam ovari


Apakah simptom PCOS?

  • Overweight
  • Kitaran haid yang tidak menentu. (terlalu sedikit atau langsung tiada)
  • Mudah tumbuh jerawat
  • Bulu roma banyak di tubuh, muka, payudara dan kaki
  • Mood swing (tidak menentu)
  • Masalah kesuburan yang menyebabkan keguguran berulang
  • Menghidap diabetes (kandungan gula dalam darah tidak seimbang)

Bagaimana nak memastikan saya penghidap PCOS atau tidak?

PCOS yang sebetulnya boleh di pastikan dengan ujian darah. Dalam ujian ini, pihak makmal akan mengukur tahap hormon FSH dan LH pada hari ke-2 haid. ( Hormon FSH selalunya lebih tinggi dari LH). Jika LH melbehi tahap FSH sebanyak 2 kali ganda, maka dia akan di sahkan doctor mengalami PCOS. Di harap sesiapa yang rasa ada mengalami perkara seperti di atas dan ingin mengetahui nya boleh menjalani ujian darah untuk mengetahui kebenarannya.

Apa yang penting jika saya disahkan sebagai penghidap PCOS?

Diet tidak berkanji telah di cadangkan boleh menurunkan berat badan dan di harap boleh meningkatkan kesuburan bagi mereka yang mengalami PCOS. Hendak lah pesakit membaca lebih banyak maklumat mengenai diet dan senaman untuk pesakit PCOS. Ini adalah kerana, diet untuk pesakit PCOS amatlah penting. 

Pesakit PCOS tidak boleh makan karbohidrat ringkas seperti gula, minuman bergula, kuih muih, mi, kuey teow, lemang, nasi himpit dan lain-lain. Apatah lagi makanan ringan, coklat, aiskrim, kek dan sebagainya. Kadang-kala, nasihat sebegini menyebabkan pesakit terkejut, sedih dan ada juga marah kerana makanan kesukaan tidak lagi ada dalam 'menu'.

Apa supplement Shaklee yang boleh atasi masalah PCOS?

Bertenanglah. Setiap penyakit ada penawarnya. Shaklee mempunyai GLA Complex, Alfalfa Complex dan Omega Guard untuk penghidap PCOS.





GLA Complex - GLA (gamma-linolenic acid)  juga terdapat dalam EPO (Evening Primrose Oil) yang banyak terdapat di pasaran. Perbezaannya, GLA Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih 2 kali ganda GLA dalam EPO dan ia 3 kali lebih berkesan dari EPO. Ia berfungsi untuk menstabilkan hormon wanita, menormalkan period dan juga mencantikkan kulit. 

Harga runcit bagi GLA Complex ialah RM91.





Alfalfa Complex - ‘raja segala tumbuhan’ yang sangat kaya dengan pelbagai nutrisi. Ia membantu menghilangkan keputihan pada wanita yang menyebabkan sukar hamil, mengurangkan ‘period pain’, bertindak seperti kacip fatimah untuk wanita. Ia juga membantu melegakan keletihan, mengatasi sembelit, eczema, resdung dan lain-lain.

Harga runcit bagi Alfalfa Complex (330 tablet) ialah RM53.
Harga runcit bagi Alfalfa Complex (700 tablet) ialah RM97.






OmegaGuard - minyak ikan paling tulen di dunia berbanding jenama minyak ikan yang lain. Ia mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Ia mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormon wanita, meningkatkan sistem imun badan, mencegah kanser, membantu mengurangkan tekanan, mengawal masalah obesiti dan lain-lain.

Harga runcit bagi OmegaGuard ialah RM136

psst.. kalau nak harga lagi murah,cepat-cepat hubungi saya~

Testimoni penghidap PCOS yang berjaya hamil :







Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee dari saya.
Setiap pembelian akan diberikan khidmat nasihat secara percuma.
Jika anda ingin mendaftar keahlian Shaklee bersama saya,hubungi saya segera

Post a Comment

1 Comments