SUPLEMEN PENTING UNTUK OTAK




Soalan:
Isteri saya sedang hamil anak sulung. Dia disarankan mengambil dietary supplement berbentuk kapsul yang mengandungi minyak ikan, DHA, EPA, AA dan OA di samping vitamin rutin untuk ibu hamil. Benarkah suplemen tersebut dapat mempengaruhi pertumbuhan otak bayi dan boleh menjadikannya lebih bijak selepas lahir?
Effendi Mohamad,  Melaka
Jawapan:
Asid lemak omega-3 seperti DHA dijumpai dalam membran sel tubuh. Walau bagaimanapun konsentrasinya didapati lebih tinggi dan paling penting untuk fungsi otak, mata dan saraf. Ia penting semasa kehamilan ketika otak, mata dan saraf janin sedang berkembang.
Janin bergantung sepenuhnya kepada ibu untuk khasiat yang diperlukan. Dengan itu, ibu perlu mengambil makanan yang mengandungi DHA dan asid-asid lemak perlu lain yang mencukupi iuntuk menyokong perkembangan otak dan mata bayi yang optimum.
Pengambilan makanan yang berkhasiat semasa kehamilan dan penyusuan memberi kesan positif kepada kehidupan kanak-kanak di kemudian hari. Ada kajian yang menunjukkan bahawa ibu yang mengamalkan pengambilan DHA yang mencukupi semasa kehamilan dan penyusuan memberi kesan positif dalam pembelajaran.
DHA paling diperlukan semasa trimester ketiga (minggu 28 – 40) kehamilan apabila perkembangan otak janin berada di puncak tetapi ia boleh dimulakan sebaik sahaja keadaan janin stabil iaitu trimester kedua (minggu 13 – 27).
Sebarang kekurangan khasiat semasa trimester kedua juga boleh memberi kesan kepada susu ibu selepas bayi dilahirkan. Pengambilan suplemen yang mengandungi asid lemak perlu seperti yang terkandung dalam minyak ikan tuna boleh diteruskan sepanjang tempoh penyusuan bayi.

Suplemen terbaik yang mengandungi DHA untuk kehamilan ?
Pastinya dengan Omega Guard !!




Shaklee Omega Guard diekstrak dari ikan laut air sejuk (mackerel, herring, anchovies) di perairan negara Jepun. Ia bukan dari hati minyak ikan. Omega Guard adalah 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan hati minyak ikan. Berbanding dengan produk omega dipasaran, Omega Guard merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPADHA, ALA, dan banyak lagi. Satu sajianOmega Guard dapat membekalkan 905mg asid-lemak omega-3 EPA dan DHA.

Baca lagi mengenai : 

Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

Post a Comment

0 Comments