MASALAH KESUBURAN DIKALANGAN LELAKI DAN WANITA




Kewujudan cahaya mata dapat menambah keceriaan dan kebahagiaan bagi melengkapkan hubungan dalam sesebuah institusi kekeluargaan.Namun, kehamilan tidaklah sebegitu mudah bagi sesetengah wanita. Sering kali mungkin membawa kepada keperitan dan saling tuding-menuding di atas kegagalan mendapatkan zuriat.Hakikatnya masalah ketidaksuburan adalah isu yang memberi kesan sama ada dalam kalangan lelaki mahupun wanita.

Menurut kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), tahap kesuburan dalam kalangan lelaki di bawah umur 30 tahun menurun 15 peratus dari 2010 hingga 2019.





Lelaki turut menyumbang sehingga 30 peratus daripada kes ketidaksuburan, selain berpunca daripada wanita.Justeru, bagi pasangan belum mendapatkan zuriat selepas setahun berkahwin, adalah dicadangkan untuk berjumpa pakar kesuburan untuk mengenal pasti puncanya.



Menurut Dr Farah Leong Rahman, Pakar Perunding Kesuburan, Obstetrik dan Sakit , ketidaksuburan menjejaskan satu dalam tujuh pasangan.Dr Farah berkata, doktor akan menjalankan ujian hormon darah ke atas wanita.Satu daripada ujian itu dipanggil 'Hormon Anti-Mullerian' yang membantu menganggarkan berapa banyak telur wanita yang ada.Mereka dinasihatkan membuat ujian kehamilan 'tubal patency' bagi mengenal pasti sama ada tiub fallopian wanita itu tersekat atau sebaliknya.





Bagi lelaki ujian air mani perlu dilakukan untuk mengenal pasti bilangan motiliti dan bentuk serta kualiti air mani mereka."Perlu juga dilihat sejarah testis yang tidak turun, masalah pembangunan akil baligh, pembedahan atau jangkitan genital sebelum ini, kesuburan dalam hubungan semasa atau sebelum ini, selain ereksi atau ejakulasi,"




Kedua-dua pasangan perlu bersama ketika sesi perundingan. Doktor membuat ultrasound untuk memeriksa rahim dan ovari."Perbincangan menyeluruh akan diadakan. Jika belum pernah membuat ujian kesuburan mereka dinasihatkan membuatnya. Pilihan rawatan mungkin berbeza untuk setiap pasangan bergantung kepada masalah sedia ada dan hasil perbincangan mereka," katanya.

Sokongan antara satu sama lain antara pasangan keluarga dan rakan bagi mengurangkan kesan ketegangan emosi, kemurungan dan kekecewaan."Selain itu, adalah penting untuk berlaku jujur tentang perasaan anda dan mampu untuk meluahkannya dalam satu cara yang betul."

Terdapat juga kumpulan sokongan dan kaunselor yang sedia menolong jika seseorang memerlukan bantuan.Katanya, kesihatan mental dan emosi yang baik harus ada sepanjang tempoh ini dan diteruskan semasa anda hamil. Sentiasa ingat bahawa anda tidak bersendirian dalam perjalanan ini.

BERMINAT UNTUK IKHTIAR DENGAN SHAKLEE ?




Antara yang Shaklee suggestkan 👇🏼

Set Ikhtiar Hamil / Set Kesuburan
========================

✨GLA Complex untuk stabilkan kitar haid & hormon, also untuk hasilkan ovum yang sihat, melancarkan period dan mengurangkan senggugut.
✨VITALEA ni multivitamin lengkap untuk make sure badan cukup keperluan nutrisi & bersedia untuk hamil. Vitalea juga boleh diambil oleh suami untuk nutrisi lengkap
✨B COMPLEX mengandungi Folic Acid untuk perkembangan awal baby, mengurangkan risiko spinal bifida. Memang disarankan oleh doktor untuk consume semasa sedang ikhtiar hamil lagi. Juga sebagai anti stress.
✨ESP untuk menguatkan otot rahim. Sometimes ada yang lekat tapitak kuat and gugur.
InshaaAllah ESP bantu untuk perlekatan lebih kuat dan untuk kesihatan sel rahim.
✨VITAMIN E untuk kekerapan penghasilan air mani bagi suami & tingkat libido suami.
Vitamin E juga boleh diambil oleh isteri untuk kesuburan.
✨ ZINC juga supplement yang meningkatkan kualiti sperma suami. lebih banyak dan lebih sihat serta aktif.


Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 



Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675

Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee dari saya.
Setiap pembelian akan diberikan khidmat nasihat secara percuma.
Jika anda ingin mendaftar keahlian Shaklee bersama saya,hubungi saya segera.

Post a Comment

0 Comments