INFO PENYUSUAN : APA ITU HYPERSTIMULATION DAN POWER-PUMPING??



Hari ni mommy nak share info penyusuan dengan korang, especiallay mak-mak yang tengah truggle nak menyusukan bayi

maklumlah,kalau boleh mestilah niat di hati nak susukan anak sepenuhnya 
dalam tempoh 2 tahun kan ?





Hyperstimulation dan power-pumping sebenarnya adalah satu kaedah atau teknik yang intensif untuk mempercepatkan proses pengeluaran susu. Ramai ibu-ibu baru kurang faham apakah power-pumping sebenarnya.

Daripada beberapa pembacaan ia adalah di mana kita mengepam kedua-dua payudara serentak atau dipanggil kaedah double-pumping selama 60 minit. Caranya ialah 10 minit mengepam, kemudian 10 minit berehat,10 minit mengepam lagi dan 10 minit berehat dan ia hendaklah dilakukan selama 60 minit. Kaedah ini sangatlah disarankan kepada ibu-ibu yang menghadapi masalah susu sedikit, di datangi period,apabila bayi menghadapi "growth spurt"(beralih bulan di mana bayi akan consume lebih banyak dari biasa) dan boleh buat seminggu sekali dan jika ada banyak masa lapang boleh buat hari-hari.




Sebaiknya lakukan di waktu malam kerana ketika itu hormon prolaktin kita sangatlah tinggi dan kandungan susu kita pada waktu 12 tengah malam-6 pagi  sangatlah berlemak dan penuh berkrim. Susu kita pada waktu itulah yang selalunya mempengaruhi kenaikan berat badan anak kita. Sebab itu kita sarankan makan vitamin di waktu malam di mana ibu akan perasan susu akan pekat dan banyak, Insyaallah disebabkan pengambilan vitamin SHAKLEE).
Bagi ibu-ibu baru kena faham konsep power-pumping ini di mana apa yang kita pam hasilnya kita tidak akan nampak masa itu juga. Sekurang-kurangnya kita akan nampak pertambahannya dalam masa seminggu 2 dengan syarat kena sabar, konsisten dan istiqamah di mana prinsipnya juga sama seperti pengambilan suplemen.

Perlu banyakkan rangsangan seperti kekerapan mengepam 3 jam sekali ataupun banyakkan direct feeding. Ada juga di antara ibu-ibu kurang minum air masak tapi mahukan output susu yang banyak. Kena ada keseimbangan keduanya, banyakkan minum air masak sekurang-kurangnya 3 liter, jadual mengepam 3 jam sekali dan banyakkan direct feeding serta jangan lupa berdoa agar dipermudahkan perjalanan penyusuan.
Setiap apa yang kita lakukan perlukan displin, sabar dan istiqamah. Jangan mengharapkan susu akan keluar memancut-mancut jika ibu sendiri tidak ada usaha untuk perbanyakkan susu.



SEMOGA BERJAYA!

baca lagi :

SUPER BAJET MILKBOOSTER




* * * *



Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 



Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675

Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee dari saya.
Setiap pembelian akan diberikan khidmat nasihat secara percuma.
Jika anda ingin mendaftar keahlian Shaklee bersama saya,hubungi saya segera.

Post a Comment

0 Comments