APA BEZA ANTARA B-COMPLEX SHAKLEE DAN YANG KLINIK KERAJAAN BEKALKAN UNTUK IBU HAMIL?





Mommy selalu dapat pertanyaan daripada pelanggan mengenai dua jenis vitamin ni Asid Folik dan Vitamin B Complex.
  • Adakah Asid Folik dan Vitamin B Complex adalah dua  jenis vitamin yang sama ataupun berlainan?
  • Adakah kalau sudah mengambil Asid Folik tidak perlu lagi ambil Vitamin B? 

Baiklah. Semoga artikel ini dapat membantu untuk kita lebih memahami fungsi kedua-dua jenis vitamin ini. Untuk pengetahuan, Asid Folik dan Vitamin B Complex adalah dua jenis vitamin yang berbeza dan menjalankan fungsi yang berbeza. Oleh itu, adalah amat penting untuk ibu hamil khususnya mengamalkan pengambilan kedua-dua jenis vitamin ini.

Fakta mengenai Asid Folik :

Asid Folik atau Folate adalah Vitamin B9 yang selalunya dijumpai di dalam sayuran hijau, jus buahan dan bijiran. Asid folik diperlukan terutamanya semasa anda merancang untuk hamil, dan 3 bulan pertama selepas hamil. Ia boleh mengurangkan risiko untuk mendapat anak yang cacat terutamanya kecacatan saraf (NTD), otak (anencephaly) dan saraf tunjang (spina bifida). 
Peringatan : Asid Folik amat penting untuk wanita yang merancang kehamilan. Ia adalah seperti menyediakan rahim kita dengan nutrient yang secukupnya bagi menerima sel telur. Fasa ini adalah amat penting bagi menentukan kejayaan seseorang wanita itu untuk hamil atau tidak kerana rahim yang kuat akan dapat menerima proses seterusnya manakala rahim yang lemah kerana kekurangan nutrient akan menolak proses selanjutnya mengakibatkan keguguran berlaku. Untuk wanita yang mengalami masalah kesuburan dan merancang untuk hamil sangat-sangat digalakkan untuk mengambil Asid Folik. Highly recommended.

Fakta mengenai Vitamin B Complex :

Vitamin B-complex merupakan vitamin yang diperlukan setiap hari bagi menyokong sistem saraf dan metabolisme yang sihat. Vitamin B mempunyai fungsi yang sangat hebat termasuk pengeluaran hormon, pembentukan sel-sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel dan mengekalkan saraf dan kulit yang sihat.




Perbezaan Vitamin B Complex di pasaran dengan Vitamin B Complex SHAKLEE


Baiklah untuk ibu mengandung pula, kebiasaannya ibu-ibu mengandung  diberikan vitamin B-Complex & Asid Folik apabila membuat pemeriksaan di klinik kerajaan. Namun, tidak ramai yang tahu vitamin B complex tersebut tidak merangkumi 8 kumpulan B yg utama yang penting iaitu :
  •       B1 – Thiamin
  •       B2 – Riboflavin
  •       B3 – Niacin
  •       B5 – Panthothenic Acid
  •       B6 – Pyridoxine
  •       B7 – Biotin
  •       B9 – Folic Acid
  •       B12 – Cyanocobalamin

Vitamin B Complex yang dibekalkan percuma dari Klinik Kerajaan hanya merangkumi 3 jenis kumpulan vitamin B iaitu :
  • B1 – Thiamin,
  • B2 – Riboflavin &
  • B3 – Niacin.



Apabila si ibu mengambil vitamin B Complex dari Klinik Kerajaan & Asid  Folik, mereka masih kurang B5 – Panthothenic Acid, B6 – Pyridoxin, B7 – Biotin & B12 – Cyanocobalamin.Bagi ibu hamil pengambilan vitamin B Complex ini sangat penting terutamanya kepada mereka yg menghidap Diabetes. Hanya 1 tablet sehari diperlukan.

Pengambilan B Complex boleh diteruskan sehingga selepas bersalin iaitu ketika dalam pantang kerana B-Complex juga bertindak sebagai penenang/anti stress, jadi ibu selepas bersalin boleh mengelak dari terkena penyakit ‘meroyan’.  Selain itu, bagi ibu menyusukan anak dengan susu badan, si manja juga dapat menikmati khasiat vitamin ini dengan kadar berpatutan seterusnya meningkatkan seri wajah ibu selepas bersalin.

Berapa harga B-Complex ?

Hanya rm 53.00 !!
Tahan selama 4 bulan tau!

Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

Post a Comment

0 Comments