APA ITU RIBOFLAVIN


Segalanya tentang RIBOFLAVIN








Riboflavin adalah vitamin larut air, bermakna jika diambil berlebihan ia tidak akan disimpan di dalam badan dan akan disingkirkan melalui proses perkumuhan. Manusia mempunyai keperluan yang tinggi untuk Riboflavin dalam keadaan tertekan.


Riboflavin secara semulajadi terdapat dalam makanan. Ia berfungsi untuk mengaktifkan enzim yang terlibat dalam pembentukan tenaga daripada pecahan karbohidrat, protein, dan lemak. 

Fungsi utamanya ialah untuk bekerja dengan bahan-bahan lain untuk memetabolismekan karbohidrat, protein, dan lemak untuk tenaga. Rakyat Amerika mendapatkan kira-kira separuh daripada keperluan Riboflavin mereka daripada susu dan produk tenusu, diikuti oleh daging dan produk gandum atau diperkaya. Riboflavin mudah dimusnahkan oleh cahaya, air semasa memasak, estrogen, dan penggunaan alkohol.

Peranan pemakanan daripada Riboflavin

Riboflavin adalah penting kepada badan untuk pelbagai fungsi. Ia mempunyai kesan yang mendalam ke atas pengeluaran hormon tiroid, yang bertanggungjawab untuk mempercepatkan metabolisme dan menyediakan tenaga yang stabil. Ia membantu badan menghasilkan sel-sel imun untuk melawan jangkitan, dan bersama-sama dengan zat besi, membantu membina sel darah merah untuk mengangkut oksigen ke sel-sel badan.Riboflavin juga menukar niasin dan B-6 ke dalam bentuk aktif supaya badan dapat menggunakannya secara berkesan. Ia mengandungi bahan yang membantu nutrien lain sebagai antioksidan kuat, membaiki dan mengekalkan tisu, dan menyembuhkan luka. Ia membantu dengan fungsi mata yang sihat dan saraf yang sihat.


Manfaat kesihatan Riboflavin dalam Pemakanan Manusia


  • Bagi pertumbuhan dan perkembangan yang normal
  • Untuk sistem pembiakan
  • Untuk penglihatan, keletihan mata, kanta mata, dan pencegahan katarak.
  • Bagi sakit kepala migrain
  • Untuk kesihatan kulit, rambut dan kuku
  • Bagi antioksidan     
  • Untuk sistem saraf
  • Untuk bibir mulut, tekak, dan lidah
  • Untuk memetabolismekan karbohidrat, lemak, dan protein untuk tenaga
  • Untuk penyakit kulit seperti rosacea
  • Untuk pemulihan penyembuhan luka, kecederaan, dan selepas pembedahan    
  • Untuk kebimbangan, tekanan, dan keletihan
  • Untuk masalah berkaitan saraf-: Alzheimers, kebas & sesemut, epilepsi, dan pelbagai sklerosis

Sumber semula jadi daripada Riboflavin

Susu, yogurt, keju Amerika, keju cheddar, hati, daging lembu, telur, tuna, brokoli, bayam, makaroni, roti, hati, bijirin, avokado, cendawan, buah pinggang, yis, dan sayur-sayuran berdaun hijau


Garis Panduan Penggunaan untuk Riboflavin

RDA untuk Riboflavin ialah 1.7 mg sehari, walaupun dos harian yang paling biasa adalah 100-300 mg. Paling bagus diambil bersama dengan vitamin B yang lain. Dos berlebihan dikumuhkan dalam air kencing, dengan kesan sampingan yang tidak berbahaya. Air kencing menjadi warna kuning terang. Elakkan mengambil alkohol, ia boleh mengurangkan penyerapan.

  
Gejala kekurangan Riboflavin termasuk retak dan kudis dalam mulut, peningkatan kepekaan terhadap cahaya, gatal, terbakar, mata berair, jumlah sel darah merah yang rendah, ruam kulit kawasan pangkal paha, dan pengelupasan kulit di sekitar kening, hidung, dan bentuk cuping telinga.


Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

Post a Comment

0 Comments