Hamil dan Serangan Asthma



Ada sesetengah pesakit asma akan menjadi semakin kronik sewaktu mengandung. Benarkah kenyataan tersebut? Sebenarnya jika sakit asmanya tidak dikawal, ia akan menjadi lebih teruk lagi dan boleh meninggalkan kesan buruk kepada kandungan.

Asma boleh memberi kesan kepada satu hingga empat peratus wanita mengandung. Secara umumnya, lebih kurang 1/3 wanita yang ada asma merasakan asma yang dihidapi menjadi semakin baik ketika hamil, tetapi kira-kira 1/3 lagi menjadi semakin teruk manakala 1/3 selebihnya tidak mengalami sebarang perubahan.

Biasanya asma menjadi teruk di antara trimester kedua dan ketiga kehamilan. Kemudian menjadi bertambah baik beberapa minggu sebelum melahirkan bayi. Oleh itu penghidap asma yang hamil perlu mengawal asma terlebih dahulu sebelum mengambil keputusan untuk hamil.

Ini kerana dikhuatiri akan menimbulkan masalah jika asma menjadi lebih teruk apabila wanita sah mengandung. Masalah ini biasanya berlaku disebabkan sikap wanita sendiri yang takut untuk mengambil sebarang jenis ubat asma sepanjang kehamilan. Alasannya, mereka bimbang ia akan memudaratkan bayi dalam kandungan.

Tanpa disedari, sikap sebegini sebenarnya menambahkan lagi masalah yang sedia ada. Sekiranya mana-mana wanita hamil menghentikan pengambilan ubat tanpa nasihat doktor sewaktu hamil, ia akan lebih memudaratkan berbanding jika mereka mengambil ubat.

Asma adalah sejenis penyakit paru-paru yang kronik. Ia akan sentiasa ada. Yang membezakannya cuma tahap teruk atau sebaliknya seseorang itu. Asma akan menjadi kronik jika paru-paru wanita terbabit terlebih respon terhadap apa-apa jenis perangsang seperti habuk, debunga, bulu binatang, asap, hama dan lain-lain lagi.

Anak yang lahir daripada ibu yang mengalami masalah asma berkemungkinan untuk turut menghidap penyakit yang sama. Peratusannya ialah antara enam hingga 30 peratus.


baca lagi mengenai asthma & penawarnya 

Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

Post a Comment

0 Comments