Hemoglobin dan Fungsi Iron






'Iron' (zat besi) elemen yang diperlukan dalam pembentukan darah. Kira-kira 70% 'iron' badan dijumpai dalam sel darah merah dikenali sebagai 'hemoglobin' dan di dalam sel otot dikenali sebagai 'myoglobin'.Hemoglobin diperlukan untuk memindahkan oksigen di dalam darah daripada paru-paru ke tisu badan. Myoglobin, dalam sel otot, menerima, menyimpan, mengangkut dan membebaskan oksigen.

Kira-kira 6 % 'iron' badan adalah komponen sesetengah protein, diperlukan untuk respirasi dan metabolisma tenaga dan sebagai komponen enzim yang terlibat dalam penghasilan kolagen dan beberapa 'neurotransmitter' (agen penghantar maklumat ke otak). 'Iron' juga diperlukan untuk sistem imunisasi untuk berfungsi dengan baik.

Kira-kira 25% 'iron' dalam badan disimpan sebagai ferritin, dijumpai dalam sel dan mengitari darah. Secara purata lelaki dewasa memiliki kira-kira 1,000 mg 'iron' simpanan (cukup untuk 3 tahun), di mana wanita secara purata memiliki hanya 300 mg (cukup untuk 6 bulan). Apabila pengambilan 'iron' melalui diet terlalu rendah, 'iron' simpanan turut akan berkurang (iron depletion) dan menurunkan aras hemoglobin. Kekurangan 'iron' berterusan dikenali 'iron-deficient erythropoiesis' dan semakin teruk penurunannya dikenali sebagai 'iron deficiency anemia'.

Kehilangan darah di atas sebab-sebab tertentu menyebabkan 'iron deficiency'. Bagi lelaki dan wanita postmenopaus , 'iron deficiency' selalunya menyebabkan kehilangan darah 'gastrointestinal' (sistem penghadaman/perut-usus). Bagi wanita yang didatangi haid, mereka memerlukan lebih 'iron' menggantikan darah dalam tempoh 'period' tersebut.

Bagi penderma darah, mereka akan kehilangan kira-kira 200 - 250 mg 'iron'. Semasa tempoh pertumbuhan bayi, kanak-kanak dan orang dewasa, keperluan 'iron' melebihi bekalannya dalam diet dan simpanan. 'Iron' hilang daripada tisu pertumbuhan semasa MENGANDUNG dan sewaktu pendarahan semasa MELAHIRKAN anak dan selepas kelahiran secara purata sebanyak 740 mg. Ibu MENYUSUKAN anak memerlukan kira-kira 0.5 - 1 mg sehari.

Keperluan 'Iron'

Aras 'iron' kita diperiksa sebelum mendermakan darah bagi menentukan adakah selamat kita berbuat demikian.'Iron' tidak boleh dibina oleh tubuh dan mesti diserap daripada apa yang kita makan. Dewasa memerlukan minimum 1.8 mg 'iron' sehari. Hanya kira-kira 10-30% 'iron'  yang diambil itu diserap dan digunakan oleh badan.

Keperluan 'iron' harian boleh diambil melalui suplemen. Makanan tinggi vitamin C boleh membantu meningkatkan penyerapan iron.

Beberapa makanan yang kaya dengan iron:

-Daging dan tenusu
-Ayam
-Hati (kecuali hati ikan)
-Ikan
-Sayuran hijau
-Brokoli
-Tomato
-Jagung
-Kobis

 Sumber: UCSF Medical Centre


Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 

Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care



Post a Comment

0 Comments