Monday, October 28, 2013

Apa itu Soya GMO dan NON-GMO ???


Pernah tak kita ambil tahu apa itu GMO? 
Nampak macam tak penting kan? 
GMO atau GMOs ni sebenarnya “ Genetically Modified Organism” atau dalam bahasa melayunya Organisma Pengubahsuaian Genetik. Ia juga dipanggil sebagai 
“ Genetic Engineering” (GE).


Teknologi GE ini menggabungkan DNA dari spesis berlainan, menghasilkan kombinasi tanaman, haiwan, bakteria dan genetic viral yang tidak stabil yang tidak boleh berlaku dalam sifat semulajadi  sesuatu unsur.


Salah satu masalah utama dalam teknologi ini (GE) adalah ketika proses memasukkan genetik ke dalam DNA makanan/tanaman itu. Saintis masih buntu halatuju genetik tersebut. Perkara ini boleh mengangu fungsi-fungsi genetik lain yang boleh menyebabkan toksin dan alahan dalam makanan/tanaman tersebut.

Tragedi Tryptophan
Satu bentuk genetik suplemen makanan L-tryptophan, yang menyebabkan kematian 37 orang dan melumpuhkan beberapa ribu lebih pada tahun 1989.

Kentang GM membahayakan tikus
Pada lewat 1990an, Arpad Pusztai, Ph.D., ahli biologi molekul, menjalankan kajian mengenai kentang yang diubahsuai secara genetik untuk Rowett Institut Penyelidikan di Scotland. Pusztai menjalankan ujikaji pemberian kentang yang diubahsuai itu pada tikus dan mendapati bahawa kentang itu merosakkan usus, organ-organ lain, dan sistem imun.

Jagung GM menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang tikus
Satu kajian yang dijalankan oleh saintis Perancis dan disiarkan dalam Arkib Pencemaran Alam Sekitar dan Toksikologi, mendapati gejala keracunan dan kerosakan hati dan buah pinggang pada tikus yang makan jagung GM.

Soya GM meningkatkan kematian pada tikus dan mengurangkan kesuburan tikus belanda
Satu kajian 2006 yang dikendalikan oleh Irina Ermikova Negara Rusia Akademi Sains menemui bahawa lebih separuh daripada bayi daripada ibu tikus makan soya GM meninggal dunia dalam tempoh tiga minggu. Dalam satu lagi kajian saintis Rusia mendapati bahawa tikus belanda yang makan soya GM telah hilang keupayaan mereka untuk membiak dengan generasi ketiga. Anak tikus belanda juga mengalami pertumbuhan yang lebih perlahan dan kadar kematian tinggi

Jagung GM membahayakan serangga akuatik
A 2007 published study by Indiana University environmental science professor found that GM corn produced increased mortality and reduced growth in caddisflies, aquatic insects that are a food resource for higher organisms like fish and amphibians. Satu kajian 2007 yang diterbitkan oleh professor sains alam sekitar Universiti Indiana mendapati bahawa jagung GM menghasilkan peningkatan dalam kematian dan pertumbuhan terbantut dalam caddisflies, sejenis serangga akuatik yang merupakan sumber makanan bagi organism akuatik yang lebih besar seperti ikan dan amfibia.

Soya GM mewujudkan “gulma super”
Penggunaan meluas herbisid glifosat yang digunakan dengan bertoleransi herbisid jagung GM, kacang soya, canola, dan kapas telah membawa kepada penciptaan rumpai tahan herbisid infesting berjuta-juta ekar tanah ladang di seluruh Amerika Syarikat.

Tanaman GM meningkatkan penggunaan racun perosak
Tanaman diubah secara genetik meningkat penggunaan racun rumpai sehingga mencecah 383 juta paun di Amerika Syarikat 1996-2008, menurut laporan oleh Pusat Organik.

Nak tahu lebih lanjut tentang GMO?
http://www.non-gmoreport.com/whatisnon-gmo.php
http://www.nongmoproject.org/

ESP Shaklee salah satu produk soya NON-GMO..
Boleh baca di sini tentang ESP Shaklee. Dulu pun saya tak berani nak ambil mana-mana produk soya sebab banyak terbaca pasal keburukan soya. Bila dah jumpa dengan ESP Shaklee, ada Nampak pasal NON-GMO…dari situ saya buat bacaan dan kajian.. Kesan-kesan keburukan soya banyak persamaan dengan kesan  produk-produk GMO. Barulah faham sebenarnya bukan soya yang membahayakan tetapi cara pembuatan dan cara ia ditanam tu yang membuatkan soya tak selamat untuk diminum..Padahal soya merupakan protein terbaik daripada daging. Jadi jangan tersalah fikir, tersalah anggap sebelum pastikan ia betul-betul salah dan membawa keburukan.

Saya harap perkongsian penulisan ini dapat membantu sedikit sebanyak pemahaman anda tentang GMO & NON-GMO…

Jadi pastikan jika nak beli sesuatu produk pastikan ia selamat & semulajadi.





Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 

Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care


This entry was posted in

0 comments: