APA ITU GLUKOSAMINA DAN FUNGSINYA DALAM KESIHATAN SENDI ?


Apakah glukosamina?

Glukosamina (C6H13NO5) merupakan gula amino dan pelopor penting dalam sintesis biokimia dari protein glikosilasi dan lemak. Glukosamina ditemukan sebagai komponen utama dari rangka luar krustasea, artropoda dan cendawan. Glukosamina merupakan salah satu monosakarida yang banyak dijumpai. Dalam industri, glukosamina dihasilkan dengan cara hidrolisis rangka luar krustasea.

Fungsi glukosamina dalam tubuh


Fungsi dari glukosamina di dalam tubuh adalah untuk menghasilkan proteoglikan dan glikosaminogen yang berfungsi untuk membentuk cairan sinovial. Cairan ini berfungsi sebagai pelincir bagi tulang rawan sehingga pergerakan tulang menjadi lebih baik. Kekurangan cairan sinovial dapat menyebabkan terjadinya gangguan pada sendi seperti osteoarthritis, iaitu penyakit radang pada sendi yang dapat diketahui oleh adanya kelainan pada kartilago (tulang rawan) sendi dan tulang di sekitarnya.

Produksi glukosamina ini akan semakin berkurang seiring dengan bertambahnya usia sehingga tubuh pun mengalami kekurangan glukosamina. Hal ini mengakibatkan terganggunya penghasilan cairan sinovial yang dapat mengakibatkan kerosakan tulang rawan pada sendi.






Sumber makanan yang mengandung glukosamina


Glukosamin dikenalpasti pertama kali oleh Dr. Georg Ledderhose pada tahun 1876, tapi struktur stereokimia yang terbaru ditemui oleh Walter Haworth pada tahun 1939. Glukosamina biasanya tersedia sebagai supplemen kesihatan. Supplemen glukosamina dihasilkan di makmal daripada sumber chitin, yang ditemui pada kulit udang, ketam, udang, dan haiwan laut lainnya.


Sebagai supplemen, glukosamina sering digabungkan dengan chondroitin sulfat, yang secara semulajadi ditemui di dalam tulang rawan. Chondroitin memberikan keanjalan tulang rawan dan mencegah kerosakan tulang rawan. Selain itu, supplemen glukosamin juga kadang-kadang digabungkan dengan methylsulfonylmethane, atau MSM untuk prestasi yang lebih optimal.


PERBEZAAN ADVANCED JOINT HEALTH TABLET (AJHT) SHAKLEE





CIRI-CIRI AJHT

-100% bebas kekerang
-100% bebas vegetarian
-100% bebas kondroitin untuk penyerapan glukosamin yang baik
-hanya 2 caplets sehari
-tiada perisa tiruan,pemanis dan pengawet
-bebas gluten



Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care

Post a Comment

0 Comments