Risiko Peranakan Jatuh


Peranakan jatuh yang lebih dikenali sebagai prolapse atau rahim turun boleh berlaku jika terdapat kelemahan pada otot pelvik yang menampung kedudukan rahim atau jika ada tekanan tinggi dalam abdomen yang boleh menyebabkan rahim turun atau berada di luar lubang faraj.






Antara kesan masalah peranakan jatuh ialah:

1. Gangguan kencing
Ramai wanita yang mengalami masalah prolapse akan berhadapan dengan masalah kencing sama ada sukar untuk kencing atau terlalu kerap kencing. Paling ketara ialah mereka sukar mengawal kencing terutama ketika batuk, bersin atau melakukan aktiviti yang menyebabkan tekanan dalam perut meningkat seperti ketawa.

2. Gangguan hubungan kelamin
Disebabkan berlakunya kelonggaran pada faraj terutamanya pada otot yang memegang faraj maka kekuatan mengemut ketika mengadakan hubungan kelamin akan berkurangan.

3. Sakit pinggang dan tidak selesa
Peranakan jatuh akan menyebabkan seseorang wanita itu rasa tidak selesa kerana ada sesuatu iaitu rahim terkeluar daripada farajnya. Keadaan ini lebih dirasai jika dia banyak berjalan atau berdiri. Oleh kerana peranakan yang jatuh itu menarik otot-otot sekitarnya, sering kali urat-urat pada bahagian pinggang juga akan tertarik lalu menyebabkan penghidapnya sakit pinggang.

4. Gangguan kesihatan
Jika prolapse yang dialami itu teruk iaitu apabila keseluruhan rahim terkeluar, selalunya pintu rahim akan tergesel pada seluar dalam lalu menyebabkan luka. Luka ini biasanya akan dijangkiti kuman yang menyebabkan keputihan atau pengeluaran lender yang banyak.

LANGKAH PENCEGAHAN

 ✿  Elakkan berdiri terlalu lama. Ambil masa untuk duduk seketika dan melunjurkan kaki ke atas bangku. Ini selalu berlaku pada jururawat, guru, doktor dan juga mereka yang selalu ke kawasan kerja seperti jurutera.

 ✿  Melakukan senaman pelvik adalah amat penting walaupun di zaman bujang lagi. Ia menguatkan otot-otot dalaman, membantu mempercepatkan proses pemulihan pascasurgeri, mendapatkan semula rasa mengawal kencing dan mengurangkan sakit belakang.

 ✿  Amalkan pemakanan yang betul bagi mengelakkan sembelit kronik. Banyakkan makan sayur-sayuran, buah- buahan dan bijirin/bran. Elakkan dari meneran di bilik air lebih 15 minit. Puas atau tidak, sila keluar dari bilik air !

 ✿  Jangan merokok dan jauhkan diri daripada perokok bagi menghindari batuk yang kronik.

 ✿ Elakkan mengandung yang kerap dan rapat. Cubalah kaedah-kaedah merancang keluarga yang alami.


Shaklee menawarkan :


1. ESP

Energizing Soy Protein bertindak untuk menguatkan rahim. Ia juga sangat penting untuk persediaan sebelum hamil serta membantu menguatkan rahim untuk persediaan mengandungkan bayi selama 9 bulan.Orang yang pernah mengalami keguguran dan merancang untuk hamil digalakkan mengambil Energizing Soy Protein. Ia adalah protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting

2. Alfalfa Complex



Alfalfa digunakan secara turun -temurun sangat baik untuk wanita malah bertindak seperti mengamalkan jamu iaitu merapat dan mengetat rahim.. Selain itu, terdapat khasiat lain alfalfa iaitu; 

18 KHASIAT ALFALFA 

1. Mencuci hati, darah dan usus. 
2. Mengelakkan sakit sendi dan belakang. 
3. Menghilangkan kelesuan dan tekanan. 
4. Memberi kelegaan semasa haid untuk wanita. 
5. Merawat arthitis. 
6. Bagus untuk elergi dan ekzema. 
7. Merawat athma. 
8. Bertindak seperti kacip fatimah kepada isteri. 
9. Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor. 
10. Melawan tumor: alkalikan badan dengan itu membaiki sel-sel   
     kanser dan membuang tumor. 
11. Merawat masalah keputihan pada wanita. 
12. Menyingkirkan lemak dan kolestrol. 
13. Memulihkan urat selepas bersalin. 
14. Membantu masalah penghadaman dan pencernaan. 
15. Meningkatkan stamina seorang suami. 
16. Melegakan sembelit. 
17. Membuang angin dalam badan. 
18. MAMA Milk booster 

Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 

Norliza Binti Othman 
Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care




Post a Comment

0 Comments