Apa itu Ovarian Cyst?



Assalamualaikum..
Hari ni kita nak berentry mengenai OVARIAN CYST
Part ni semua wanita kena ambil ihtimam @ perhatian termasuklah yong
Jom kita berkenalan dulu dengan Ovarian Cyst ni

Ovarian Cyst adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir/air yang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.

Ia adalah kejadian yang kerap berlaku dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya ia jarang memberikan simptom atau gejala.Walaubagaimanapun, kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.


Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Follicular cysts adalah cyst-cyst yang mengandungi telur dan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan. Kadang-kadang, cyst-cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah.



OVARIAN CYST BUKAN PENYAKIT?

Menurut kata Dr. Zubaidi Ahmad ovarian cyst tu bukan penyakit.Ovarian cyst ini selalunya dihadapi oleh wanita muda. Dan selalunya, kehadiran cyst ini tidak menunjukkan simptom-simptom tertentu. Ianya diketahui apabila pemeriksaan ultrasound atau pelvic secara rutin dilakukan. 


Secara amnya, setiap kali kitar haid, organ ovari akan mengelembung dinamakan ovarian follikel. Ianya mengandungi ovum dan apabila ovum dikeluarkan, sepatutnya ovari akan mengecut, tetapi sesetengah akan membesar melebihi 2cm. Ini dikenali sebagai cyst.

95% ovarian cyst ini adalah tidak merbahaya tetapi adakalanya id bole mendatangkan kemudaratan seperti sakit bawah abdomen, rasa kembung abdomen, sakit pada payudara, merasa letih, masalah ketidak kesuburan dan sakit kepala.


SIAPA YANG BERISIKO MENDAPAT CYST ?

Ovarian Cyst agak kerap terjadi.Kebanyakan wanita mungkin mendapat Cyst sekurang-kurangka sekali dalam hidup mereka.Kebanyakan Cyst adalah biasa dan tidak berbahaya.

Walau bagaimanapun jika wanita berumur antara 50-70 tahun,ia lebih cenderung pada kanser dan berbahaya.


APAKAH SIMPTOM / GEJALA OVARIAN CYST ?
  • Muntah dan loya
  • Sakit perut
  • Sakit semasa melakukan hubungan seks
  • Sukar atau kerap kencing
  • Rasa perut penuh dan tidak selesa
  • Rasa berat pada ari-ari

ADAKAH CYST PENYEBAB MASALAH KESUBURAN ?

Ada cyst yang mengganggu kesuburan. Antaranya ialah:

1. Endometriomas - cyst yang disebabkan oleh endometriosis
2. Polystic Ovarian Cyst - beberapa cyst kecil pada ovari, kehadirannya menyebabkan haid 
    tidak teratur dan kadar kandungan hormon tertentu yang tinggi dalam darah


BAGAIMANA MERAWAT CYST ?

Rawatan masalah Cyst bergantung kepada jenis Cyst yang dialami.Bagi Follikuler Cyst atau Corpus Luteal Cyst,rawatan yang biasa dilakukan adalah dengan ' tunggu dan lihat '.Doktor akan memantau sama ada ia makin membesar atau bertukar bentuk.

Bagi mereka yang mengalami masalah Cyst yang seruis,pembedahan merupakan jalan terbaik.Tetapi,pembedahan bukanlah cara rawatan yang mesti dilakukan ke atas setaip pesakit. Jadi setiap ovarian cyst tidak semestinya dibuang melalui cara pembedahan.

Pembedahan hanya akan di lakukan dengan tiga tujuan. 

1- Untuk melakukan Biopsy. Jika doktor mengesyaki ianya mungkin kanser, maka sedikit contoh tisu akan diambil bagi menentukan sama ada kanser atau tidak.
2- Membuang ovarian cyst itu jika ianya mendatangkan masalag yang teruk kepada pesakt. Contohnya sakit perut, kitaran haid yang tidak betul dan sebagainya. Atau jika saiz diameter ovarian cyst melebihi 5cm, kerana dibimbangi ia akan pecah dan ada kesan-kesan lain.
3- Untuk melakukan pembuangan ovari jika ketumbuhan ovari yang mulanya di sangka ovarian cyst biasa tetapi kemudiannya disahkan sebagi ovarian cancer.

Walaupun bukan semua ovarian cyst mesti dibuang, tetapi semua kes ovarian cancer mestilah menjalani pembedahan pembuangan ovari. Bagi ovarian yang bukan kanser dan tidak mendatangkan masalah kepada pesakit, doktor akan menimbang antara risiko dan kebaikan pembedahan itu. Pembedahan akan di pertimbangkan jika berlaku perkara-perkara berikut;

  • Ovarian cyst berlaku di kedua-dua belah ovari
  • Ovarian cyst melebihi saiz 5cm
  • Ovarian maish kekal saiz walaupun selepas menunggu 2-3kali kitaran haid.
  • Pemeriksaan ultrasound menunjukkan Ovarian cyst itu bukan jenis yang biasa.
  • Pesakit tidak pernha mengalami kitaran haid langsung
  • Menggunakan pil perancang kehamilan
  • Pesakit telah menopause
  • Pesakit adalah gadis remaja.

Jika anda salah seorang daripada wanita yang mengalami Ovarian Cyst, jangan panik dan jangan terus membuat keputusan untuk di bedah. Berbincang sehabisnya dengan doktor dan minta nasihat dari doktor pakar. Kepada anda yang ingin dapatkan rawatan alternatif dengan mengambil suppliment, bolehlah mencuba GLA Complex Shaklee.




Secara amnya, cyst ini disebabkan oleh ketidak stabilan hormon. GLA Complex membantu mengawal masalah ketidakseimbangan hormon. GLA merupakan asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.  Supplement Omega 6 dan Vitamin E mempunyai anti-keradangan yang tinggi yang membantu penyembuhan.

TESTIMONI :
 *klik untuk tumbesaran yg siht ^^



Untuk maklumat lanjut berkaitan produk & order, boleh hubungi saya: 


Norliza Binti Othman 

Shaklee Independent Distributor : ID 879163 
sms/whatsapp: 019 2638675
Pm fb : Mommy Lizz Health and Beauty Care


Post a Comment

0 Comments